Peralatan yoghurt kecil

Penerangan Ringkas:

Yogurt adalah sejenis minuman susu dengan rasa manis dan masam. Ini adalah sejenis produk susu yang mengambil susu sebagai bahan mentah, dipasteurisasi dan kemudian ditambah dengan bakteria bermanfaat (starter) ke susu.


Perincian Produk

Teg Produk

Produk yogurt di pasaran kebanyakannya terdiri daripada jenis pemejalan, jenis pengadun dan jenis rasa buah dengan pelbagai jenis jus buah.

Proses pengeluaran yoghurt dapat diringkaskan sebagai bahan, pemanasan, homogenisasi, pensterilan, penyejukan, inokulasi, (pengisian: untuk yoghurt padat), penapaian, penyejukan, (pencampuran: untuk yoghurt kacau), pembungkusan dan pematangan. Pati yang diubahsuai ditambahkan dalam tahap pembundaran, dan kesan aplikasinya berkait rapat dengan pengendalian proses

Bahan: mengikut kunci kira-kira bahan, pilih bahan mentah yang diperlukan, seperti susu segar, gula dan penstabil. Pati yang diubah suai dapat ditambahkan secara berasingan dalam proses ramuan, dan dapat ditambahkan setelah dicampurkan kering dengan gusi makanan lain. Memandangkan pati dan gula makanan kebanyakannya adalah bahan molekul tinggi dengan hidrofilik yang kuat, lebih baik mencampurkannya dengan jumlah gula pasir yang sesuai dan melarutkannya dalam susu panas (55 ℃ ~ 65 ℃) dalam keadaan pengadukan berkelajuan tinggi untuk meningkatkan penyebarannya .

yoghurt  machine
sterilized milk machine

Beberapa aliran proses peralatan yoghurt:
Pemanasan: tujuan pemanasan adalah untuk meningkatkan kecekapan proses homogenisasi seterusnya, dan pemilihan suhu pemanasan tidak boleh lebih tinggi daripada suhu gelatinisasi pati (untuk mengelakkan struktur zarah rosak dalam proses homogenisasi setelah gelatinisasi pati).

Homogenisasi: homogenisasi merujuk kepada rawatan mekanikal globula lemak susu, sehingga globula lemak kecil tersebar secara merata di dalam susu. Pada tahap homogenisasi, bahan tersebut dikenakan daya ricih, perlanggaran dan peronggaan. Pati pati yang diubahsuai mempunyai ketahanan ricih mekanikal yang kuat kerana pengubahsuaian silang, yang dapat mengekalkan integriti struktur granul, yang kondusif untuk mengekalkan kelikatan dan bentuk badan yogurt.

Pensterilan: pasteurisasi umumnya digunakan, dan proses pensterilan 95 ℃ dan 300-an secara umum diguna pakai di kilang susu. Pati yang diubahsuai diperluas sepenuhnya dan agar-agar pada tahap ini untuk membentuk kelikatan.

Penyejukan, inokulasi dan fermentasi: pati yang didenaturasi adalah sejenis bahan molekul tinggi, yang masih mengekalkan beberapa sifat pati asli, iaitu polisakarida. Di bawah nilai pH yogurt, pati tidak akan terdegradasi oleh bakteria, sehingga dapat menjaga kestabilan sistem. Apabila nilai pH sistem fermentasi turun ke titik isoelektrik kasein, kasein denaturasi dan padat, membentuk sistem rangkaian tiga dimensi yang dihubungkan dengan air, dan kerangka menjadi curd. Pada masa ini, pati agar-agar dapat mengisi kerangka, mengikat air bebas dan menjaga kestabilan sistem.

Menyejukkan, mengaduk dan setelah matang: tujuan pengadukan penyejukan yoghurt adalah dengan cepat menghambat pertumbuhan mikroorganisma dan aktiviti enzim, terutama untuk mencegah pengeluaran asid dan dehidrasi yang berlebihan semasa pengadukan. Oleh kerana sumber bahan mentah yang berbeza, pati yang diubahsuai mempunyai tahap denaturasi yang berbeza, dan kesan pati yang diubahsuai yang berbeza yang digunakan dalam pengeluaran yoghurt tidak sama. Oleh itu, pati yang diubah suai dapat disediakan mengikut keperluan kualiti yogurt yang berbeza.


  • Sebelumnya:
  • Seterusnya:

  • Tuliskan mesej anda di sini dan hantarkan kepada kami